Популярната еврейска поговорка гласи: „Три са факторите, определящи цената на един имот:

Стара София или Нова София

Стара София или Нова София

 

1.Местоположение; 2. Местоположение; 3. Местоположение“

Това действително е така. Дали обаче предпочитаните от софиянци и гости от провинцията софийски локации остават непроменени през годините, загубва ли популярност центърът на София, остават ли все така желани апартамента, офиса и магазина, разположени в централната градска част?

В началото на новото хилядолетие ситуацията постепенно се променя – с навлизането на новите технологии и системи за комуникация и с масовото използване на автомобилния транспорт, което в съчетание с изостаналата инфраструктура и липса на места за паркиране, променя нуждата от имот в центъра. Таксите за паркиране в центъра нарастват, трафикът в централните градски части прогресивно расте, времето в чакане по светофари и в задръствания се увеличава. Съвкупността от всички посочени по-горе фактори намалява атрактивността на централните столични райони. Софиянци все по-често се ориентират към популярните южни и източни райони на столицата, където има и доста повече ново строителство, отколкото в центъра. Свидетелство за това, че предпочитаните локации не остават едни и същи е изравняването на цените на квадратен метър жилищна площ в центъра с тези в гореспоменатите райони. Нещо повече – статистиките показват, че центърът отдавна е задминат по цени от квартали като „Изток“ и „Иван Вазов“.

 

Стара София или Нова София

Стара София или Нова София

Търговци също напускат централните търговски улици. Магазините по „Витоша“ и „Граф Игнатиев“, които допреди няколко години бяха мечта за всеки представител на търговска марка, все по-често сменят своите наематели и предназначението си. Доскорошното строителство на метрото, заради което беше разкопана голяма част от центъра на София, също намали атрактивността на централните търговски улици. Това, че централният булевард „Витоша“ стана пешеходна зона също допринесе за отлива на търговци, тъй като клиентите на луксозните вериги, помещаващи се до неотдавна на въпросния булевард, загубиха интерес да пазаруват от места, които нямат директен автомобилен дотъп. Поради всички тези причини наемателите на търговски площи се насочиха към новите търговски молове, които от своя страна продължават да никнат на всеки ъгъл.

При офис площите също се наблюдава тенденция на изнасяне от центъра. Все повече големи фирми избягват офисите в самия център на столицата, заради трудната достъпност, липсата на възможност за удобно паркиране и морално остарелите офис помещения. Апартаментите в центъра не се търсят вече толкова за офиси. Помещенията в жилищни кооперации нямат лукса и комфорта на модерните офис площи. Бизнесът предпочита да се изнесе в новите офис сгради, построени по основните транспортни локации на София – булевардите „Цариградско шосе“, „България“ и „Тодор Александров“. Според една от статистиките модерните офис площи в София се изчисляват на над 1.5 милиона кв.м, като над 300 хил. кв.м към момента остават без обитатели.

Стара София или Нова София

Стара София или Нова София

Тенденцията на преместване на хора и фирми от центъра на столицата към по-модерните и комуникативни имоти, които предлагат лесен достъп, удобен градски транспорт и условия за паркиране, вероятно ще продължи и в следващите години. Центърът на столицата ще остане атрактивен за истинските ценители на атмосферата на стара София и на старата архитектура.

Категории Интересно